Welzijn Putten heeft van de Gemeente Putten de opdracht gekregen om sleutelkluisjes uit te geven aan inwoners die zelf de deur niet meer kunnen openen voor thuishulp en mantelzorgers. De sleutelkluisjes hebben het SKG ** keurmerk, dit betekent dat ze moeilijk open te breken zijn door inbrekers. Wij hebben de meest gestelde vragen over het sleutelkluisje voor u op een rij gezet:
Voor wie zijn de sleutelkluisjes?:
- Mensen die niet zelf hun voordeur kunnen openen om de thuiszorg of hun mantelzorger binnen te laten komen. De sleutelkluis is niet leeftijdsgebonden, dus iedereen die thuishulp nodig heeft kan de kluis aanvragen.
- Mensen die in aanmerking voor de tegemoetkoming Chronisch zieken van de gemeente.
Kan ik ook een kluisje aanvragen als ik een woning huur?
- Als u een woning huurt van de woningbouwvereniging dan moet u hen eerst om toestemming vragen. Het sleutelkluisje wordt namelijk in de gevel vastgezet met 3 bouten en daarvoor moet er in de gevel geboord worden. Als u het kluisje niet meer nodig heeft repareert Welzijn Putten de boorgaten die achterblijven niet.
Worden er andere eisen gesteld aan mijn woning?:
- De deur van de woning moet goed bereikbaar zijn; appartementen die een centrale afgesloten entreehal hebben komen niet in aanmerking voor de sleutelkluis, omdat hier meerdere kluizen nodig zijn.
Wat doet Welzijn Putten voor mij?
- De vrijwilligers van de Klussendienst van Welzijn Putten maken een afspraak met u voor het plaatsen van een kluisje. Op de afgesproken dag komen zij het kluisje ophangen en geven zij een uitleg over hoe het kluisje wordt gebruikt. U krijgt 3 handleidingen waarin stapsgewijs staat beschreven hoe het kluisje werkt en hoe u zelf de code kunt instellen en veranderen. U kunt de handleiding meegeven aan uw thuishulp of mantelzorger en bewaart natuurlijk zelf ook één exemplaar.
- U krijgt 2 gebruiksovereenkomsten om te ondertekenen, waarin afspraken staan voor het gebruik van de kluis, één geeft u mee aan de vrijwilligers van de klussendienst en de andere houdt u voor uw eigen administratie.